lördag 29 december 2012

Fancy Fascinator / Nästan-hatt

Hej bloggisar, har ni saknat mig? Jag har saknat er. Jag har bara haft väldigt fullt upp. Men pysslat har jag, i alla fall lite grann. Idag har jag gjort lite fascinators, så det tänkte jag visa! Som vanligt är bilderna klickbara om man vill typ, granska mitt naggade nagellack eller något.


I det här pysslet behöver du:

- En bit kartong, jag tog omslaget från kattmatstetrorna, men det funkar lika bra med en cornflakeskartong, locket från en skokartong, eller om du är fancy as fuck, köpe-kartong.
- Filttyg, jag har köpt på Panduro
- En hårklämma
- En tång att böja hårklämman med
- En sax
- En penna att göra markeringar med
- Något runt att använda som mall
- Ett gäng piffiga dekorationsgrejer, typ tyll, fina knappar, band, glittriga stenar, vad som helst som är snyggt på en hatt.
- Limpistol och limstavar


Såhär kan man göra:

1. Hitta en kartongbit och något runt. Jag använde en tekopp med en diameter på ungefär 10 cm. Rita runt "mallen", i det här fallet tekoppen, och klipp ut.

 2. Ta ditt tyg. Filt är bra, man behöver inte zickzacka och det är stumt och hyfsat tåligt. Klipp runt din kartongbit med någon extra centimeter eller två, så du sen kan vika runt.

3. I kartongbiten klipper du sedan tre jack, eftersom vi vill att den ska vara lite välvd. Eller jag vill gärna ha mina lite välvda, du kan göra precis som du vill, det ger jag sjutton i. Limma med limpistolen och kläm ihop så det blir en välvd form, akta fingrarna om du inte har pysslarfingrar som tål vad fan som helst. Jämna till kanterna lite.

 4. Kolla, en hatt!

 5. Ta din runda tygbit och ge den lite varm, limmig kärlek. Min limpistol ser fortfarande ut som skräp, jag var och klämde lite på den rosa på Jula men blev för snål eftersom jag redan har en fungerande. Lägg på "hatten" och limma fast tyget på utsidan.

 6. Nu ska du vika in kanterna och limma fast dom. Det behöver inte bli skitsnyggt, det är ändå undersidan.

 7. Sen tar du en rund grej som är lite mindre än den förra, den här kaffemuggen har en diameter på typ 8 cm. Rita runt och klipp ut. Det är inte jättenoga.

 8. Limma dit din nya runda bit på insidan av hatten.

 9. Ta din hårklämma och en tång och kläm till hårklämman så den följer rundningen av insidan någorlunda.

 10. Sen tar du ytterligare en bit filt som du klipper så den täcker hårklämmans käft.

10. Riktigt med lim på den delen som ska sitta mot insidan av hatten.

 11. Och så dit med den!

12. Nu har vi grundstommen! Då är det bara dekoren kvar.

 13. Jag hittade massor av fint skräp i mina lådor. Eventuellt har jag lite skat-tendenser, jag gillar att samla på fina grejer.

14. Valde lite tyll och en del av ett trasigt hårspänne. Tyllen har jag tjuvat från en gammal ful hatt jag köpt billigt på ebay. Limma på efter behag. Här kan du freestyla helt vilt, det är bara din egen smak eller smaklöshet som sätter gränserna.

15. Klaaar! Här är mina andra två jag gjort idag också, är dom inte piffiga?

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga små fejk-hattar!
    Hittade precis din blogg och gillar'n :) - men hade helst velat kunna följa den genom blogger, och inte genom bloglovin'.

    SvaraRadera
  2. Vilken superrolig idé! Finfina små hattskapelser!!

    SvaraRadera

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!