söndag 8 juli 2012

Sno ett mönster - sy ett linne

Jag köper nästan aldrig mönster, jag klipper sönder kläder som passar och gör egna. Då kan jag modifiera dem fram och tillbaka och gamla, slitna kläder med hårfärgsfläckar och andra fläckar kan komma till nytta. Häromdagen sydde jag ett linne av en stuvbit och använde ett gammalt skräplinne som mönsterförebild. Så här gjorde jag!


Man behöver: Ett gammalt linne som passar hyfsat, något slags papper att rita mönstret på, (jag använde vanligt ritpapper i A3-storlek som jag brukar göra och ibland får jag tejpa lite) en papperssax, en penna.
 Klipp upp linnet längs sidosömmarna.
 Jag valde att bara använda framdelen, eftersom jag gillar när plagg är lite lägre skurna i ryggen så min ryggtatuering kan synas. Rita av delen på pappret. Jag ritade bara av ena sidan fram till mitten...
 ...och sen vek jag pappret så blev det symmetriskt.
 Klipp ut mönstret. Jag lämnade ut axelbanden, för jag tänkte ändå göra mitt linne axelbandslöst.
 Lägg mönstret på ditt tyg. Man kan rita av med en tygkrita eller en penna, men jag brukar bara klippa. Kom ihåg sömnsmån.
 Sådär någonting.
 Zickzacka alla kanter.
 Lägg sen räta mot räta och sy ihop. Det här tyget är så himla elastiskt, så jag sydde även sidosömmarna med en liten zickzack.
 Sen sydde jag en platt snodd i samma längd som måttet runt mina axlar. Sydde på avigsidan med liten zickzack och vände den rätt.
 Provnålade fast på provdockan och nålade ihop. Här syns stumparna av axelbanden, men dom klippte jag bort sen. Ändarna på snodden knöt jag ihop och dolde i en knut fram, som jag handsydde ihop.
 Sen var det att sy fast snodden på linnedelen. Jag klippte sen bort en bit av det fula beiga nedtill, men gav fan i att fålla. Jag gillar när det är lite rått, och det här tyget trådar sig ändå inte. 
Skitenkelt. Tog inte ens en hel kväll.

I kombo med ett par jeans blir det här en lagom glammig jobbtopp, och med ett par höga klackar och en pennkjol passar den på en utekväll också. Inte för att jag går ut något, jag har alldeles för mycket kul att göra hemma!

Obs, mina boobies är inte lika snea  som Dianas. 
Bhn halkade på sne lite bara.




2 kommentarer:

  1. snygg försökte själv göra något liknande men ditt blev bättre:P

    SvaraRadera

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!