fredag 4 oktober 2013

Supercreepy latexsår till halloween

Jag brukade få rollen som allmän sminkös innan halloweenfesterna, och det var ganska kul. Tidigare har jag jobbat en del med Linköpings Guideklubb och gjort deras smink inför spökvandringar och sånt, men roligast tycker jag att det är när jag har gott om tid och verkligen får grotta ner mig och nörda in och pilla länge med något. 
Den här tutorialen har några år på nacken, men duger fortfarande. Så nu tänkte jag visa hur man gör ett äckligt sår, utan att behöva skada sig.

Det bästa med det här såret är att förutom textillimmet (Jepp, texillim är latexbaserat och latex blir finfina sår) brukar kunna fixa det med sminket i sin vanliga sminkväska och vanliga penslar. Man behöver absolut inte ha tre nyanser på rött läppstift som jag har, eller puder och foundation och tre olika ögonskuggor men du behöver någon slags smink i ungefär din hudton, något rött och något svart. Ett par penslar i olika storlekar och lite vaselin, genomskinligt nagellack eller läppglans för att såret ska se smetigt ut. 

Du börjar med en kroppsdel, jag har för enkelhetens skull valt min ena arm. 




sen tar man TEXILLIM, det är den hemliga ingrediensen. Finns i välsorterade affärer. Eller hemma hos din lokala punkare. Jag har hört från säkra källor att punkbyxor ofta består av 95% patchar och texillim. och resten säkerhetsnålar. Du kan också använda lösögonfranslim för hela ögonfransar, den vanliga sorten alltså, men det är inte lika vanligt hos din lokala punkare.

Texillim luktar lite skumt. Det ska lukta så. tyvärr.

  Smeta ut limmet och låt det torka lite grann. ett par minuter bara.



Ta en träbit, eller en penna, eller som här, en avbruten pensel och gör ett spår i limmet. Låt sedan limmet torka helt. Det tar en liten stund. Du kanske kan dricka en kopp te eller något under tiden.


  

När limmet torkat blir det genomskinligt. Då sminkar jag över det med foundation och puder och börjar sminka dit kanterna och lite härochvar inne i såret med ögonskugga. Jag har en röd och en gul(20 spänn på HM) och en taupefärgad, men du kan använda brun skugga och rött läppstift lika gärna. Eller vad du hittar som verkar bra.


Skugga mera! (Som min bildlärare alltid sa i högstadiet. Fast inte till mig, jag var tydligen ett geni på att skugga redan då, jag var den enda som fick MVG i åttan)


Nästa steg är BLOOOOOD. Eller som i det här fallet, LÄÄÄÄÄÄPPSTIFT. Jag har tre nyanser jag blandar och mixar, jag kör med ett rosarött längs ytterkanterna, ett jätterött på sårkanterna och ett mörkrött inuti. Du klarar det egentligen med ett. 


Nu till slutklämmen. För att få djup i såret använder du svart längst in i såret. Eyeliner, kajal eller svart ögonskugga. Har du inget av det, fråga en goth. Jag kör med svart cremeeyeliner och en smal pensel.

 
 För att få såret lite kleggigt och äckligt lägger jag en smal sträng med texillim över allting. och sen lite läppglans.

 
Texillimmet blir som sagt genomskinligt när det torkat, men jag är trött och vill gå och lägga mig nu. Du får föreställa dig hur äckligt det ser ut!

Så var det klart! Ut och skräm folk!
När du tröttnat kan du dra bort såret med naglarna och sen tvätta bort sminket med makeupremover eller olja.


Spöka lugnt nu, vänner! Puss!

 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker om när man kan göra häftiga sår och dylikt med saker man redan har hemma. Bra tips, detta kommer jag använda! :D

    SvaraRadera

Du gillar´t?
Lämna gärna en kommentar! Jag svarar på kommentarerna här i min egen blogg, annars virrar jag bara ihop det. Puss!